2023-04-11

Primer påført vognkasse og bundplade

Jeg er nu igen kommet et lille stykke videre med min model af FFJ Em 37. Ja, faktisk er det slet ikke samme vognkasse som jeg viste i sidste blogopslag. Jeg fandt nemlig ud af, at jeg havde introduceret en fejl, fordi jeg var kommet til at forveksle et billede af FFJ Em 39 med FFJ Em 37, og de er bl.a. forskellige i den ende, hvor bremsespindlen sidder. Så en ny måtte laves, men så fik jeg også afprøvet en anden metode til at lave taget, så det nu er simplere og hurtigere at lave og montere.

Der er desuden monteret et par vandnæser over sidedørene, som var de sidste detaljer der manglede, før den kunne komme i malekabinen.

Vognkassen til min model af FFJ Em 37
Vognkassen til min model af FFJ Em 37 er her komplet med drypnæser over sidedørene

Taget - del 2
Taget er i den seneste udgave lavet af forholdsvis brede strimler, som er buet ved at gnide dem mellem to fingre. Derved er det hurtigt og nemt at holde dem på plads, mens man tilfører lim. På bagsiden er der fræset materiale væk, så der opstår tre aflange felter (fer) til at styre tagpladerne, så de er nemme at placere nøjagtig på midten af spærene. Spærene har fået udfræset en not på midten af den øvre bue, som den midterste fer på tagpladerne passer ned i. De to andre fer på tagpladerne lægger an mod indersiden af vognkassens sider.

Samling af undervogn og overdel
En detalje, som jeg vist ikke har omtalt tidligere, er muligheden for at klikke overdelen på plads på undervognen. Overdelen er lavet så den kan klikkes af/på undervognen ved hjælp af to kroge, der er limet fast på indersiden af gavlene. Krogene griber fat i en lille slids, der er fræset ud i undervognspladen - det vil gøre det enkelt at afmontere overdelen, hvis det skulle blive nødvendigt at tilgå vognen indvendigt efter samling.

Selve undervognen mangler stadig bremseanordning og lignende detaljer, men det kommer på et senere tidspunkt…

Overdelen til min model af FFJ Em 37 kan klipses på undervognen
Overdelen til min model af FFJ Em 37 kan klipses på undervognen

Prøvesamling
Inden farvelægning har jeg haft prøvesamlet vognen. Den er blevet forsynet med håndbøjler, som er bukket af 0,3mm fosforbronce-tråd. De er egentlig for tykke, da en 0,2mm tråd er mere korrekt for skala 1:87, men jeg havde desværre ikke noget, der var tyndere end 0,3mm. Fremtidige udgaver af vognen vil få håndbøjler i 0,2mm tråd.

Foruden håndbøjlerne har jeg monteret en bremsespindel i den ende, hvor afskærmningen til bremsespindlen sidder. Bremsespindlen er vare-nr. 9267 fra Weinert Modellbau i Tyskland. For at kunne motere den, har jeg boret to huller i vognkassen, og bundpladen har fået udsavet en slids, så bremsespindlen ikke er i vejen for at afmontere vognkassen senere. Tegningen er i den forbindelse opdateret, så huller og slids bliver lavet på fæseren på fremtidige udgaver af vognen.

Puffer har også været prøvemonteret, og her er hullerne tilpasset Dekas' 4-slidsede, fjedrende kurvepuffer med vare-nr. DK-991010.

Hjulene, der er taget fra en slagtet Hobbytrade Q-vogn, har også været monteret.

Endelig har koblinger været prøvemonteret. Har benytter jeg bøjlekoblinger, der er fremstillet af et andet Fremo-medlem, Michael Weinert, og som kan koble med den Fleischmann-bøjlekobling, der er standard i Fremo. På trods af efternavnet, har Michael Weinert i øvrigt ikke noget med Weinert Modellbau at gøre.

Farvelægning
Da jeg havde sikret mig, at alle dele passede på modellen, blev hjul, puffer og koblinger fjernet igen, så modellen kunne males.

Når jeg maler vogndele eller lignende, bruger jeg plastflasker med låg, som jeg har fyldt halvt op med sand. Delene hæftes så på hver sin flaskes skruelåg med elefantsnot. Flaskerne er gode som håndtag, når man bruger airbrush, og den gode vægt af sandet gør, at de står godt og stabilt, når man stiller dem fra sig. Det virker rigtig godt, og jeg ville ønske, at det var mig selv, der havde fundet på idéen...

Der blandes farver ud fra et foto af forbilledet
Der blandes farver ud fra et foto af forbilledet

Modellen har nu fået et lag primer, så det afsluttende farvelag har noget at hæfte på. Nu skal den så hærde mindst et døgns tid, før jeg kan påføre de endelige farver.

Noget af ventetiden har jeg brugt på at sjusse mig frem til den endelige farve ud fra et billede af vognen. Jeg har taget udgangspunkt i et billede af AHJ Em 78, taget på Aalborg rangérterræn, hvor den står i en forholdsvis falmet udgave. Vognen har haft lidt forskellige farver i dens liv som museumsvogn efter Aalborg Privatbaner blev nedlagt, men jeg antager, at billedet er taget i et af de sidste driftsår - eller umiddelbart efter, og derfor vil jeg tro, at dens farve på billedet er nogenlunde korrekt. På billedet er noget af vognen lysere end resten, så jeg har lavet to farver - så min plan er at bruge den mørkeste af de to som grundfarve, og vil tone dele af vognen med den lysere farve, så man får en fornemmelse af falmethed.

Jeg er spændt på at se, om det lykkes!