Sæby havnebane
Havnen var vigtig for Sæby, og få år efter jernbanen kom til byen, blev sporforløbet udvidet til at omfatte en havnebane. Derved kunne man nemt og hurtigt fragte friske fisk fra havnen og ud til oplandet - således var havnens fiskere gode kunder hos FFJ, og genererede dermed også en væsentlig del af trafikken på Sæbybanen.
Postkortet nedenfor til højre er fra 1962 og dengang fandtes havnesporet stadig, og det ses, at den ekstra plads er udnyttet til en udvidelse af gødningslageret. Billedet viser også, hvordan sporet til havnebanen er lagt i en stor bue syd om byen, med det sidste stykke helt ud til vandet. Da Østre Ringvej blev forlænget helt ned til havnen, fulgte den banens krumning, men som det ses af postkortet, var Ringvejen endnu ikke anlagt ved havnen i 1962.
1910. Sporet syd om bygningen ender inde på kulpladsen. (Kilde: Lokalhistorisk arkiv, Sæby)
(Kilde: "Danmark set fra luften", forlaget Union, 1967)
Desuden fragtede tog fra Sæby station stykgods og en hel del fisk fra havnen ud via skinnenettet, så havnens fragtskibe og fiskere lagde grunden til meget af FFJ's trafik. Foruden transport af fisk, fragtede man også kul fra kulpladsen, hvor de var blevet losset fra fragtskibe. Kullene blev især brugt på gasværket, jernstøberiet og slagteriet. Sæby jernstøberi og maskinfabrik havde iøvrigt bygninger i havneområdet, og de var således en god kunde for banen.
Ved ligeledes at se på kortet nedenfor, afsløres linieføringen af Grenens bue og af Søvangsvej, der blev lagt parallelt med havnebanens forløb. Havnebanen lå mellem det nuværende Tolbodvej og Kappelhavevej, fortsatte i en bue over Ringvejen ned langs det nuværende Grenen og Søvangsvej, hvorefter den fortsatte videre i en ret linie over Solsbækvej ned til havneområdet. Ved kysten gik den som nævnt i en stor bue ind mod havnen. Da Østre Ringvej blev forlænget helt til havnen fulgte den banens krumning - banen lå på vejens østlige side, klemt inde mellem vejen og kystlinien.
Gødningslageret
Gødningslageret, som var en stor rødstensbygning, var som fiskeindustrien og skibsværftet en markant bygning på Sæby havn. Det var Dansk Andels Gødningsforretning (D.A.G.), som ejede bygningen tillige med kullageret ved siden af, sammen med pakhuset i forlængelse af toldboden på stationsarealet. Foruden at fungere som gødningslager, havde havnefogeden i Sæby sit kontor i bygningen i en del år.