Farvelægning af murværk

Murplade indfarvet i forskellige nuancer af rødbrun

Jeg har brugt meget energi på at blande korrekte nuancer til murværket på mine modeller af Sæby stations bygninger - nok mest fordi jeg har haft svært ved at ramme en rødbrun grundfarve, som jeg kunne være tilfreds med.

Bygningerne hos forbilledet var lavet med rødbrune sten i mange nuancer - den rødbrune farve skyldes lertypen og et højt indhold af jernoxid i leret. Nuanceforskellene opstod under brænding af stenene, idet de blev brændt i ovne, hvor temperaturen ikke var ens overalt. På den måde blev sten, som lå øverst eller tæt på en varmekilde, mørkere og hårdere, end sten, der lå længere væk eller nederst i ovnen.

På teglværket blev stenene efter brænding sorteret efter hårdhed, og kun de hårdest brændte sten blev solgt som facadesten - resten blev f.eks. brugt i skillevægge eller bagmure. Facadestenene blev stablet på paller i tilfældig orden og transporteret til byggepladsen. Den tilfældige orden afspejler sig i den færdige mur ved, at der viser sig et farvespil i et tilfældigt mønster, som der er vigtigt at eftergøre i model, hvis resultatet skal virke overbevisende.

Indfarvning af fuger
Fugerne var i virkeligheden fyldte, og flugtede derfor med stenene - desuden var fugerne kelet. På modellerne af af murstensbygningerne på Sæby station har jeg eksperimenteret med at udfylde fugerne med gips, for at komme så tæt på forbilledet som muligt. Jeg har malet stenene, udfyldt fugerne med indfarvet gips og fjernet det overskydende. Desværre efterlader gipsen en grå farvefilm ovenpå murstenene, og det er i det hele taget svært at styre gipsen pga. den relativt korte hærdningstid.

Jeg er derfor gået på kompromis, og har besluttet blot at indfarve fugerne. Arbejdsgangen er derfor, at jeg først maler hele murstenspladen med en lys grå, og derefter dupper en rødstens-basisfarve på med en blød kosmetiksvamp - de har en god, ensartet overflade. Der duppes kun en meget lille mængde maling på ad gangen, for at undgå at fugen fyldes med maling i murstenenes farve - det meste af malingen på svampen dupper jeg af på min palet, før jeg dupper resten af på emnet. Det kan ikke undgåes, at fugerne enkelte steder fyldes med basis-farven, så til sidst retoucheres med lys grå på en tynd pensel.

Mine farveblandinger er beskrevet nederst i artiklen.

Farvelægning af mursten
Som nævnt dupper jeg en basisfarve på alle mursten. Herefter farvelægger jeg individuelle mursten med en mørkere nuance, for at danne grundlaget for det farvespil, der fandtes på forbilledets murværk. Her benytter jeg fotos af muren på den tidligere toldbygning til at danne mig et indtryk af dens mønstre, og andelen af mørke sten i forhold til de lysere sten. Den let fortyndede, mørke farve gør, at den ikke dækker helt. Herved kan jeg variere stenenes nuance, ved at male nogle sten over een gang, mens andre overmales 2-4 gange.

Når jeg er tilfreds med antallet af mørke sten, tager jeg en lysere nuance i brug, og farvelægger nu nogle af de resterende sten. Her bruger jeg samme trick som før til at variere den lyse nuance, ved at farvelægge stenene 1-4 gange. Igen skeles til fotos for at variere tilpas meget og forsøge at ramme et passende antal sten med de lysere nuancer.

For at kunne male de små sten, bruger jeg en mårhårspensel str. 3/0. Inden jeg går igang, dypper jeg den i vand, så malingen ikke størkner så nemt, hvor hårene er fastgjort til skaftet. Hver gang jeg dypper penslen i malingen, tager jeg det meste af, ved at køre den mod kanten af hullet i paletten. Det gælder om ikke at have så meget maling på penslen, at der løber farve ned i fugerne - men nok til, at der kan males et par mursten ad gangen.

Når jeg er tilfreds med farvespillet, tager jeg en mårhurspensel str. 5/0 og retoucherer de fuger, som ved et uheld måtte være blevet fyldt med en af de rødbrune nuancer. Derefter forsegles hele muren med mat klarlak, og resultatet bliver som på billedet øverst.

Sidste skridt mod en virkelighedstro model er patinering for at få bygningen til at se gammel ud, men det vender jeg tilbage til i en senere artikel.

Farveblandinger

Fuger
5 dele 71.050 "Light Grey" fra Vallejo
1 del fortynder til acrylmaling
Basisfarve for rødsten
4 dele 301 "Light Rust" fra Vallejo
1 del 71.036 "Mahagony" fra Vallejo
1 del 70.856 "Ochre Brown" fra Vallejo
2 dele fortynder til acrylmaling
Mørke sten
5 dele 71.080 "Rust" fra Vallejo
1 del fortynder til acrylmaling
Lyse sten
3 dele 70.856 "Ochre Brown" fra Vallejo
1 del 71.036 "Mahagony" fra Vallejo
1 del fortynder til acrylmaling