FFJ Sm 15

FFJ Sm 15 på modul med hvedemark

FFJ Sm 15 var en serie-2 skinnebus, som FFJ købte brugt af OHJ i 1965. Ved Odsherreds Jernbane var skinnebussen litreret OHJ Sm 16. FFJ Sm 15 kørte en periode med den originale OHJ bemaling, før den fik den helrøde lakering som alle andre skinnebusser hos Aalborg Privatbaner havde.

Epokemodeller har lavet nogle ganske gode modeller af serie-2 skinnebusser - deriblandt nogle fra OHJ. Det er en af dem (OHJ Sm 16), jeg har ladet være grundmodellen i det lille omlitreringsprojekt, som jeg vil fortælle om i den her artikel.

Omlitrering
Omlitrering af materiel handler om at fjerne en eksisterende litrering og erstatte den med en ny. Nogle gange er det blot et nummer, der skal ændres, så man af to identiske industrimodeller kan få sig to forskellige vogne - andre gange skal al eksisterende information på vognen erstattes, som f.eks. når en model med tysk forbillede skal laves om til en dansk. I tilfældet med min skinnebus er det blot OHJ-logoet og teksten "Odsherreds Jernbane Sm 16", der skal fjernes.

Fjernelse af eksisterende tekst
I nogle tilfælde kan man nøjes med at bruge Micro Sol til at opløse en litrering med, men det var ikke muligt med Epokemodellers skinnebus. Istedet valgte jeg at bruge en glasfiberpen til forsigtigt at skrabe på den eksisterende litrering for at fjerne den. En glasfiberpen kan lave dybe ridser i plasten, så man skal være ekstremt varsom - især da jeg gerne vil bibeholde lakeringen indenunder teksten. Det lykkedes mig at fjerne teksten lag for lag, så efter lidt tålmodighed stod jeg med en model uden identitet.

Teksten Sm16 delvis fjernet
Her ses hvordan teksten "Sm 16" er delvis fjernet efter to af fire omgange med glasfiberpennen.

Overfladebehandling
Næste skridt i processen er at lakere den del af overfladen, som den nye litrering skal sidde på. Her bruges blank, gennemsigtig lak, idet det vil gøre det muligt at påføre vandmærker uden at den underliggende bærefilm bliver synlig i det færdige resultat. Hvis man undlader at påføre blank lak inden påsætning af den nye litrering, vil det være svært at få bærefilmen til at tilpasse sig underlaget, og der vil kunne ses bittesmå områder med luft mellem modellen og bærefilmen - det man kalder "silvering".

Jeg bruger Vallejo vandbaseret maling til påføring med airbrush. Deres klarlak kan dog også pensles på - det foretrækker jeg til lakering under bærefilm. For at undgå striber i overfladen, fortynder jeg lakken med fortynder til vandbaseret maling - 1 del fortynder til 1 del lak. Lakken fordeler jeg med en meget tynd mårhårspensel i een glidende bevægelse. Hvis der bliver afsat en lille dråbe lak, når man løfter penslen efter et strøg, skal dråben straks fjernes - her dupper jeg først penslen på et stykke køkkenrulle, og kan derefter suge dråben op med penslen. Jeg giver 3-4 meget tynde lag lak.

Påføring og efterbehandling
Når lakken er hærdet efter 10-12 timer kan den nye litrering påføres med Micro Set. Derefter blødgøres og opløses mest muligt af filmen med Micro Sol, for at minimere risikoen for "silvering".

Efter den nye litrering i løbet af nogle timer har fået lov at tørre godt op, påføres endnu 3-4 lag klar lak som beskrevet ovenfor - denne gang blander jeg dog den blanke lak med lige dele mat lak, før denne blanding fortyndes med lige dele fortynder. Herved ender jeg op med en halvmat lak, så overfladen af området med litrering bedre matcher resten af modellens matte overflade. Foruden området med den nye litrering, lakerer jeg også resten af det område, som jeg har bearbejdet med glasfiberpennen.

Øverst ses et billede af skinnebussen fra siden med den nye litrering.

Detaljering

FFJ Sm 15 før-/efter-billede til sammenligning af originale hhv. ætsede banerømmere og bagagebærere
Her ses forskellen på skinnebussen med de originale hhv. ætsede banerømmere og bagagebærere monteret.

For at komme lidt tættere på originalen kan man på mange industrimodeller med fordel montere flere detaljer - eller man kan erstatte eksisterende detaljer med nye og mere filigrane udgaver. Jeg har valgt at montere ætsede banerømmere og bagagebærere på mine skinnebusser, for at forbedre modellernes udseende. Herunder ses to billeder - det ene viser skinnebussen med de originale banerømmere og bagagebærere i plast, mens det andet viser den med de mere filigrane udgaver i ætset metal. De ætsede dele er - ligesom selve skinnebussen - produceret af Epokemodeller.

På det sammensatte billede ses forskellen mellem de originale dele i plast til venstre og de forbedrede i ætset metal til højre. Forskellen ses tydeligst på banerømmerne, som i den ætsede udgave er meget mere spinkle, men den ætsede bagagebærer spærrer heller ikke så meget af udsynet til køleribberne på fronten af skinnebussen som den originale.

Foruden montering af de ætsede dele, behandlede jeg de imiterede køleribber i hver ende af skinnebussen. Jeg malede matsort mellem ribberne i midtersektionen, hvor de er højst - kun der var karossen åben ind til køleren. Dernæst malede jeg forsigtigt ribberne sølvgrå med en ret tør pensel. Jeg dyppede penslen i maling, tørrede det meste af igen på et stykke papir, og derefter førte jeg penslen nedover ribberne - men med hårene på tværs af ribberne, så kun forsiden maledes. Jeg malede også lidt dieseloliespild under brændstofdækslet.

FFJ Sm 15 med forbedrede detaljer
Her ses det tydeligere, at køleribber er malet sølvgrå og kølerens placering markeret med matsort lak.

Da skinnebussen sandsynligvis kommer til udelukkende at køre solo på Fremo-træf, besluttede jeg at fjerne koblingerne, som jeg synes dominerer meget. Senere vil jeg evt. erstatte dem med andre og mere diskrete koblinger.

Patinering
Som det ses af før-/efter-billedet har den ætsede bagagebærer ikke helt samme røde nuance som skinnebussen. Det har jeg forsøgt at råde bod på inden patinering, men det lykkedes ikke at ramme farven, som det ses af billedet øverst. Heldigvis er forskellen ikke så tydelig som på billederne, når man betragter modellen i virkeligheden, så jeg gør ikke mere ved det.

Inden den egentlige patinering skilte jeg skinnebussen ad, for at lette arbejdet. Vinduerne afmaskede jeg med flydende latex.

Skinnebusserne hos Aalborg Privatbaner blev holdt meget rene, så min model skal ikke patineres særlig voldsomt. Jeg har blot givet den to gange wash, smuds på undervognen og et knap synligt strejf af støv på undervogn, nederste del af vognkassen og nederste del af bagagebærerne. Det hele blev derefter forseglet med et lag halvmat klarlak og skinnebussen samlet igen. Fremgangsmetoden og farveblandinger har jeg omtalt i en anden artikel.

Det færdige resultat ses øverst.